Friday, January 21, 2011

Kenapa hidup saya susah

Di hening pagi Jumaat ini
kawan saya mengeluh di dinding facebook
katanya...
'kenapa cuma hidup saya yang susah??"
kawan....kalaulah kamu cuba mahu mengerti
dan menjangkau pandangan kamu melebihi sempadan diri
nah..cuba lihat disekeliling kamu...kanan dan kiri, depan dan belakang
kesusahan ada dimana-mana...rapat mengekori setiap yang hidup
itu namanya ujian..dan sekarang kamu fikir
manusia mana yang bisa lepas dari diuji
jangan fikir hanya kamu...aku juga begitu
terkadang terasa lelah..saat dunia kian menghimpit
terkadang terasa penat...tak berdaya untuk bangkit
terkadang aku juga terfikir..kenapa selalu aku?
tapi kemudian aku sedar sendiri
yang susah itu bukan hanya aku..
tapi juga dia dan kamu
disana...ada yang kesakitan
disana..ada yang kebuluran
disana...ada yang kehilangan
disana..ada yang ketakutan
dan kita disini...sebenarnya masih mampu tersenyum dan bercanda
jangan dihitung segala kesusahan..nanti yang kamu lihat hanyalah penderitaan
tapi hitunglah segala nikmat Tuhan...
setiap udara yang kamu hirup
dan setiap air yang kamu teguk
lihat diri kamu semula wahai kawan
nikmatNya yang manakah yang telah engkau dustakan...


cuba lihat mereka...dan masihkah kau tertanya...
'kenapa hanya aku yang menderita?'




(kawan...terkadang aku juga begitu..mengeluh dengan kesusahan...jadi saat aku menasihati kamu, sebenarnya aku memperingati aku)

2 comments:

Muhammad Burn said...

Salam... dr dulu memang kagum dgn puisi2 kat sini... tq kerana memperingati.
ps :jom tgk gmbr ngeri!

yang jauh di sana said...

:)